‘Op mijn 16e heb ik een ongeluk gehad. Ik brak mijn nek, en dit heeft geresulteerd in een hoge dwarslaesie. Na 1,5 jaar in een revalidatiecentrum gerevalideerd te hebben, ging ik weer bij mijn ouders wonen om na een jaar op mijzelf te gaan wonen bij Fokus. Na een tijd van revalideren en verhuizen heb ik mijn leven weer opgepakt. Na de Havo heb ik een PR-opleiding gedaan en ben daarna gaan werken. Momenteel werk ik al 23 jaar bij de Belastingdienst waarvan de laatste 7 jaar als relatiebeheerder bij de Douane.’

De oplossingen van RTD
‘Al bijna 30 jaar maak ik gebruik van een omgevingsbesturingssysteem van RTD, dat via een beeldscherm aan de muur bevestigd is. Met een knop op mijn elektrische rolstoel en een knop in mijn bed, kan ik via het scherm aan de muur navigeren tussen de verschillende functies. Door één knop kan ik zelfstandig mijn tv, vaste telefoon, lamellen, verlichting en mijn bedverstellingen bedienen. Sinds 2019 heb ik ook gsm-bediening in bed. Daarnaast gebruik ik al jaren een uniscanner op mijn elektrische rolstoel. Hiermee kan ik eenvoudig de deur openen en weer sluiten, terwijl ik mijn rolstoel blijf gebruiken. Erg comfortabel.’

Meer energie en regie
‘Door de toepassing van omgevingsbesturing vanuit RTD kan ik mijn energie beter verdelen. Door wisselingen in het zorgpersoneel en mijn intensieve zorgvraag, moet ik zorgmedewerkers veel uitleggen hoe ze mij het beste kunnen helpen. Daarom is het extra fijn om zelf mijn huis te kunnen bedienen, en hier geen hulp voor hoeven te vragen. Dat is zoveel waard!’

Blaasbediening iPhone
‘Vanuit mijn bed maak ik al jaren gebruik van een vaste telefoonlijn. Deze telefoon gaat gelijk op speaker en is vanuit de omgevingsbesturing bedienbaar. Sinds 2019 maak ik ook gebruik van een aangepaste bediening voor mijn mobiele telefoon. Door te blazen kan ik mijn iPhone bedienen. Dit geeft me een veilig gevoel, omdat ik weet dat ik hierdoor altijd iemand kan bellen als de situatie daar om vraagt.’

Niet anders dan een ander
‘Soms gebeurt het dat de knop van de omgevingsbesturing wegglijdt. Mocht ik ergens niet
meer bij kunnen, dan kan ik via een losse alarmknop hulp inschakelen. Daarnaast kan ik nu in bed ook gebruik maken van apps als WhatsApp. Dit is vooral erg fijn op dinsdag. Dan heb ik aan het eind van de dag fysio en blijf ik daarna in bed liggen. Dan is het super om ook de smartfuncties te kunnen gebruiken, nog even iets te kijken of iets te bestellen. Dit voelt heel normaal. Zo ben ik niet anders dan een ander.’

Een tevreden klant
‘Al bijna 30 jaar ben ik klant bij RTD. Een tevreden klant, kan ik beter zeggen. RTD doet wat ze beloven; of het nu om een reparatie of over een aanpassing van een systeem gaat. Er werken fijne mensen waarin ik veel vertrouwen heb. Daarom werk ik al zo’n lange tijd prettig met ze samen.’